Jak chodzić na Mszę i nie stracić wiary - ks. prof. Nicola Bux |
|
2015-08-16
W czcigodnej instytucji jaką jest
Wydawnictwo św. Stanisława BM (…) ukazuje się książka o kontrowersyjnym, a nawet
bulwersującym tytule: Jak chodzić na Mszę i nie stracić wiary? Czyżby
uczestnictwo w niedzielnej liturgii eucharystycznej miało dziś być tak
niebezpieczne, że grozi utratą wiary?
W
konferencji prasowej promującej tę książkę we Włoszech wzięli udział kard.
Antonio Canisares Llovera, prefekt Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny
Sakramentu oraz kard. Raymond Burke, prefekt Najwyższego Trybunału Sygnatury
Apostolskiej. Obaj kardynałowie zgadzają się z opinią, jaką sugeruje tytuł
książki, iż nieprzestrzeganie prawa liturgicznego, wprowadzanie
niewłaściwych „nowości”, wpływa na osłabienie wiary uczestników Mszy św., na
rozluźnienie ich duchowej więzi z Kościołem, a nawet w niektórych wypadkach może
prowadzić do utraty wiary.
Czym zatem jest ta książka? Niewątpliwie jest ona – na pierwszy
rzut oka – dość wyraźną apologią liturgii trydenckiej, która może dziś być
sprawowana jako „ryt nadzwyczajny” liturgii Kościoła rzymskokatolickiego. W
całej tej publikacji przebija echo „ducha liturgii” kard. J. Ratzingera, a dziś
Benedykta XVI.(...)
Autor, zanim skomentuje liturgię Mszy św. i wskaże na poprawne
w niej uczestnictwo (rozdz. 6 i 7), poświęca na odnotowanie i analizę obserwacji
aktualnego stanu rzeczy, a mianowicie stawia pytania: W jakiej sytuacji jest
dziś Msza św.? (rozdz. 1) i Czego nie robić na Mszy św. (rozdz.
2). Następnie przechodzi jakby do odpowiedzi na owe pytania. Stąd owe „papieskie
leki” (rozdz. 3), a następnie ukazanie całego architektonicznego miejsca
sprawowania Eucharystii, na co wskazuje tytuł kolejnego, czwartego rozdziału:
Kościół rodzi się... w kościele. I kolejne, bardzo istotne rozdziały z
zakresu historii i teologii Eucharystii oraz kapłaństwa: Kiedy zrodziła się
Msza św.? (rozdz.5) i Co to jest Msza św. (rozdz.6.). W tym
rozdziale bardzo mocno podkreśla ofiarny charakter Eucharystii, broniąc przed
przeakcentowaniem jej nazw jako „Zgromadzenia” i „Uczty”. „Ofiara Chrystusa i
Ofiara Eucharystyczna są jedyną – jedną i tą samą – Ofiarą (por KKK 1367) (…)
Stanowi centrum kultu chrześcijańskiego (s.128).(...)
Publikacja podejmuje zasadnicze pytanie: Na ile współczesna,
posoborowa reforma odnowy liturgii jest realizowana wedle pierwotnej mysli tak
ruchu liturgicznego, jak i samej Konstytucji o świętej liturgii – Sacrosanctum
Concilium. Zdaniem Autora „nie wszystkie części Konstytucji o liturgii (…)
zredagowane są w najlepszy sposób” (s. 111). I pewne zmiany poszły za daleko,
jak np. odejście od tradycyjnego sprawowania liturgii, polegającego na zwróceniu
się do ołtarza i do krzyża tak kapłana jak i wiernych, by odprawiać „twarzą do
wiernych”, jak też – wśród innych „reform” - zarzucenie języka łacińskiego na
rzecz języków ojczystych. Język łaciński w liturgii był, jak wyjaśnia, znakiem
jedności liturgii i Kościoła na całym świecie. (…)
Liturgia w językach współczesnych wcale nie spowodowała
lepszego zrozumienia tekstu. (s.199).
Nie wystarczy, że ludzie słyszą w swoim języku teksty
liturgiczne. „Potrzebna jest – jak pisze ks. N. Bux1 –
nowa katecheza, aby na nowo tchnąć życie w sprawowanie Eucharystii i innych
sakramentów” (s.123). Taka katecheza potrzebna jest zapewne i dla
uczestników liturgii odprawianej tak w rycie „zwyczajnym”, jak i
„nadzwyczajnym”. I trzeba ufać, że temu właśnie posłuży ta książka(...). Należy
zatem wyrazić wdzięczność Wydawnictwu i życzyć mu, by książka ta ukazała się w
dużym nakładzie i dotarła do szerokich rzesz czytelników, w tym zwłaszcza księży
i katechetów.
Z przedmowy ks. Stefana Koperka
CR2
1 ks. prof. Nicola Bux - z wykształcenia teolog,
biblista i liturgista; profesor liturgiki i sakramentologii w Instytucie
Teologii Ekumeniczno-Patrystycznej w Bari, konsultor Kongregacji Nauki Wiary i
Kongregacji ds. Świętych oraz Urzędu Papieskich Celebracji Liturgicznych. Służy
jako doradca redakcji "Communio".
2 ks. prof. dr hab. Stefan Koperek CR –
specjalizuje się w historii liturgii i liturgice. Był dziekanem Wydziału
Teologicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Obecnie pełni funkcję
opiekuna Specjalizacji Liturgicznej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu
Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Jest autorem publikacji m.in. Teologia
roku liturgicznego, Adoracje kapłańskie , Rekolekcje kapłańskie z Janem Pawłem
II
|