Środa Popielcowa rozpoczyna w Kościele okres Wielkiego Postu czyli
czterdziestodniowej pokuty. Ma on pobudzić wiernych do podjęcia zdecydowanej
drogi osobistej odnowy.
Asceza nieodłączna od nawrócenia prowadzi do większego otwarcia się na
potrzeby bliźniego. Okres osobistej i wspólnotowej ascezy zakończy się w
Wielkanoc, która w tym roku przypada 23 marca.
W Wielkim Poście Kościół odczytuje i przeżywa nie tylko czterdzieści dni
spędzonych przez Jezusa na pustyni na modlitwie i poście przed rozpoczęciem Jego
publicznej misji, ale i trzy inne wielkie wydarzenia biblijne uobecnione na nowo
w liturgii: czterdzieści dni powszechnego potopu, które były wstępem do paktu
przymierza zawartego przez Boga z Noem; czterdzieści lat pielgrzymowania Izraela
po pustyni ku ziemi obiecanej; czterdzieści dni przebywania Mojżesza na Górze
Synaj, gdzie otrzymał on od Jahwe Tablice Prawa.
Istotą tego okresu pozostaje przygotowanie wspólnoty wiernych do
największego święta chrześcijan, jakim jest Wielkanoc. Przygotowanie przez
nawrócenie, słuchanie słowa Bożego i modlitwę.
"Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię" to słowa Jezusa najczęściej
powtarzane przez kaznodziejów przez sześć tygodni Wielkiego Postu. Z liturgii
znika radosne "Alleluja" i "Chwała na wysokości Bogu", a dominującym kolorem
szat liturgicznych staje się fiolet.
Okresy i dni pokuty są w Kościele katolickim specjalnym czasem ćwiczeń
duchowych, liturgii pokutnej, pielgrzymek o charakterze pokutnym, dobrowolnych
wyrzeczeń, jak post i jałmużna, braterskiego dzielenia się z innymi, m.in.
poprzez inicjowanie dzieł charytatywnych i misyjnych.
W pierwszych wiekach chrześcijaństwa przygotowanie do Zmartwychwstania
trwało tylko czterdzieści godzin, czyli praktycznie tylko przez Wielki Piątek i
Wielką Sobotę. Potem przygotowania zabierały cały tydzień, aż wreszcie ok. V w.
czas ten wydłużył się. Po raz pierwszy o poście trwającym czterdzieści dni
wspomina św. Atanazy z Aleksandrii w liście pasterskim z okazji Wielkanocy z 334
r. W wieku IV tradycję tę potwierdza Egeria w swoim pamiętniku, a także Cyryl
Jerozolimski, kiedy pisze w swoich katechezach o czterdziestu dniach pokuty. W
Kościele rzymskim post rozpoczynał się w 6 niedzielę przed Wielkanocą. W trosce
o zachowanie czterdziestodniowego postu, przy czym w tym okresie nie poszczono w
niedzielę, a na Wschodzie w sobotę i niedzielę, postanowiono przenieść początek
Wielkiego Postu z niedzieli na środę. Ostatecznie środa jako początek Wielkiego
Postu weszła na stałe do tradycji rzymskiego kościoła w 1570 roku.
Tradycyjnemu obrzędowi posypania głów popiołem towarzyszą w Wielką Środę
słowa: "Pamiętaj, że jesteś prochem i w proch się obrócisz". Mówią one o
przemijaniu życia ziemskiego, o tym, że jesteśmy na tym świecie wędrowcami
zmierzającymi ku Niebu.
Sam zwyczaj posypywania głów popiołem na znak żałoby i pokuty znany jest w
wielu kulturach. Znajdujemy go zarówno w starożytnym Egipcie i Grecji oraz
oczywiście na kartach Biblii, np. w Księdze Jonasza czy Joela. Liturgiczna
adaptacja tego zwyczaju pojawia się jednak dopiero w VIII w. Pierwsze świadectwa
o święceniu popiołu pochodzą z X w. W następnym wieku papież Urban II wprowadził
ten zwyczaj jako obowiązujący w całym Kościele. Z tego też czasu pochodzi
zwyczaj, że popiół do posypywania głów wiernych pochodził z palm poświęconych w
Niedzielę Palmową poprzedzającego roku.
Do praktyk wielkopostnych należy Droga Krzyżowa. Jej początki są związane z
posługą dwóch powstałych w średniowieczu zakonów: franciszkanów i dominikanów.
Pierwsza wzmianka o Via Dolorosa pochodzi od dominikanina Ricoldo z Monte Crucis
z roku 1228. Na genezę powstania tego nabożeństwa złożyły się takie fakty jak
odnalezienie relikwii drzewa krzyża, pielgrzymki do Jerozolimy i pragnienie
przeżycia i utrwalenia najbardziej dramatycznych momentów życia Jezusa. Innym
typowo polskim zwyczajem wielkopostnym stało się nabożeństwo Gorzkich Żalów.
Katolicy w okresie między pierwszą niedzielą Wielkiego Postu a uroczystością
Trójcy Świętej przynajmniej raz powinni przyjąć Komunię św., poprzedzając to
spowiedzią św.
|