DEKLARACJA DOTYCZĄCA WIARY W MISTERIA WCIELENIA I TRÓJCY ŚWIĘTEJ WOBEC
NIEKTÓRYCH WSPÓŁCZESNYCH BŁĘDÓW
1. Misterium Syna Bożego, który stał się człowiekiem, oraz Misterium Trójcy
Świętej, które należą do istoty Objawienia, powinny oświecać czystością swojej
prawdy życie chrześcijan. Ponieważ współczesne błędy naruszają te Misteria,
Święta Kongregacja Nauki Wiary zdecydowała się przypomnieć przekazywaną przez
nie wiarę i bronić jej.
2. Wiara w Syna Bożego, który stał się człowiekiem. - Jezus Chrystus
w czasie swojego ziemskiego życia, różnymi sposobami, przez słowa i czyny,
objawił godne uwielbienia Misterium swojej Osoby. "Stawszy się posłusznym aż do
śmierci" , został wyniesiony mocą Bożą do chwalebnego zmartwychwstania, jak
odpowiadało Synowi, "przez którego wszystko" (2)
zostało stworzone przez Ojca. O Nim uroczyście napisał św. Jan: "Na początku
było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo... A słowo stało się
ciałem" (3).
Kościół zawsze święcie przechowywał Misterium Syna Bożego, który stał się
człowiekiem, i podawał je do wierzenia "przez lata i stulecia" (4)
, wyrażając je przy pomocy coraz jaśniejszego języka. W Symbolu
Konstantynopolitańskim, który do dzisiaj jest odmawiany w czasie celebrowowania
Eucharystii, wyznaje więc wiarę w "Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego,
który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami..., Bóg prawdziwy z Boga
prawdziwego..., współistotny Ojcu..., (który) dla nas ludzi i dla naszego
zbawienia... stał się człowiekiem" (5).
Sobór Chalcedoński polecił wyznawać, że Syn Boży został zrodzony z Ojca według
Boskości przed wszystkimi wiekami, a w czasie narodził się z Maryi Dziewicy
według Człowieczeństwa (6).
Ponadto Sobór ten nazwał jedynego i tego samego Chrystusa, Syna Bożego, osobą,
czyli hipostazą, a pojęcia natura użył dla określenia Jego Bóstwa i Jego
Człowieczeństwa; przy pomocy tych pojęć nauczał, że w jedynej osobie naszego
Odkupiciela łączą się dwie natury, Boska i ludzka, bez pomieszania i bez zmiany,
bez podziału i bez rozdzielenia (7).
W ten sam sposób Sobór Laterański IV nauczał wierzyć i wyznawać, że Jednorodzony
Syn Boży, współwieczny z Ojcem, stał się prawdziwym człowiekiem i jest jedną
osobą w dwóch naturach (8).
Taka jest wiara katolicka, którą ostatnio w wielu miejscach jasno wyraził Sobór
Watykański II, opierając się na nieprzerwanej tradycji całego Kościoła (9).
3. Współczesne błędy dotyczące wiary w Syna Bożego, który stał się
człowiekiem. - W sposób oczywisty sprzeciwiają się tej wierze opinie, według
których nie byłoby objawione i wiadome, że Syn Boży istnieje odwiecznie, w
Misterium Boskości, różny od Ojca i Ducha Świętego; opinie, według których można
by odrzucić pojęcie jednej osoby Jezusa Chrystusa, narodzonego przed wiekami z
Ojca według natury Bożej i w czasie z Maryi Dziewicy według natury ludzkiej; a
wreszcie stwierdzenie, według którego człowieczeństwo Jezusa Chrystusa
istniałoby, nie jako przyjęte w wiecznej osobie Syna Bożego, ale raczej w sobie
samym jako osoba ludzka, a w konsekwencji, że Misterium Jezusa Chrystusa
opierałoby się na fakcie, że objawiający się Bóg byłby w najwyższym stopniu
obecny w ludzkiej osobie Jezusa.
Ci, którzy tak uważają, pozostają daleko od prawdziwej wiary w Jezusa
Chrystusa, także wtedy, gdy przyznają, że jedyna obecność Boga w Jezusie
Chrystusie sprawiałaby, że byłby On najwyższym i ostatecznym wyrazem objawienia
Bożego. Nie powracają też do prawdziwej wiary w Boskość Chrystusa, gdy dodają,
że Jezus może być nazywany Bogiem na podstawie faktu, że - jak mówią - Bóg jest
w pełni obecny w Jego osobie ludzkiej.
4. Wiara katolicka w Trójcę Świętą i w Ducha Świętego. - Kiedy
odrzuca się Misterium wiecznej i Boskiej osoby Chrystusa, Syna Bożego,
kwestionuje się także prawdę o Trójcy Świętej, a wraz z nią prawdę o Duchu
Świętym, który odwiecznie pochodzi od Ojca i Syna, lub, innymi słowy, od Ojca
przez Syna (10).
Z tego powodu, uwzględniając współczesne błędy, przypomina się niektóre prawdy
wiary w Trójcę Świętą, a szczególnie w Ducha Świętego.
Drugi List do Koryntian kończy taka wspaniała formuła: "Łaska Pana Jezusa
Chrystusa, miłość Boga i dar jedności w Duchu Świętym niech będą z wami
wszystkimi" (11).
W poleceniu udzielania Chrztu, przekazanym w Ewangelii św. Mateusza, są
wymienieni Ojciec, Syn i Duch Święty jako "Trzej", którzy należą do Misterium
Boga, i w których imieniu nowi wierzący powinni być odrodzeni (12).
Wreszcie, w Ewangelii św. Jana Jezus mówi o przyjściu Ducha Świętego: "Gdy
jednak przyjdzie Pocieszyciel, którego Ja wam poślę od Ojca, Duch Prawdy, który
od Ojca pochodzi, On będzie świadczył o Mnie" (13).
Opierając się na danych Objawienia Bożego, Urząd Nauczycielski Kościoła,
któremu tylko jest powierzony "urząd autentycznego interpretowania Słowa Bożego
spisanego lub przekazywanego" (14)
, w Symbolu Konstantynopolitańskim wyznał swoją wiarę "w Ducha Świętego, który
jest Panem i Ożywicielem..., i z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i
chwałę" (15).
Tak samo Sobór Laterański IV nauczał wierzyć i wyznawać, że "tylko jeden jest
prawdziwy Bóg..., Ojciec, Syn i Duch Święty: trzy osoby, jedna natura...,
Ojciec, który nie pochodzi od nikogo, Syn, który pochodzi tylko od Ojca i Duch
Święty, który pochodzi równocześnie od Obydwu, zawsze bez początku i bez
końca" (16).
5. Współczesne błędy dotyczące wiary w Trójcę Świętą, a szczególnie
Ducha Świętego. - Jest przeciwna wierze opinia, według której Objawienie
pozostawiałoby nas w wątpliwości co do wieczności Trójcy, a szczególnie
wiecznego istnienia Ducha Świętego jako osoby w Bogu, różnej od Ojca i Syna.
Jest prawdą, że Misterium Trójcy Świętej zostało nam objawione w ekonomii
zbawienia, przede wszystkim w Chrystusie, który został posłany na świat przez
Ojca, i który razem z Ojcem posyła do Ludu Bożego Ducha Ożywiciela. To samo
objawienie dało także wierzącym pewne poznanie wewnętrznego życia Boga, w którym
"Ojciec, który rodzi, Syn, który jest rodzony, i Duch Święty, który pochodzi",
są "tej samej natury, równi, wszechmogący i wieczni" (17).
6. Misteria Wcielenia i Trójcy Świętej powinny być wiernie zachowywane i
wyjaśniane. - To, co zostało wyrażone w wyżej przytoczonych dokumentach
soborowych o jednym i tym samym Chrystusie, Synu Bożym, narodzonym przed wiekami
według natury Bożej a w czasie według natury ludzkiej, oraz o wiecznej osobie
Ducha Świętego, należy do niezmiennej prawdy wiary katolickiej.
Nie zwalnia to oczywiście Kościoła od tego, by uważał za swoje zadanie,
uwzględniając także nowe sposoby myślenia, podejmowanie wysiłku, by wymienione
Misteria były pogłębiane przez kontemplację wiary i poszukiwania teologiczne
oraz lepiej wyjaśniane przy pomocy bardziej dostosowanych sposobów. Realizując
konieczne poszukiwania, należy jednak zwracać uwagę, by te ukryte Misteria nigdy
nie były wyrażane w innym sensie niż "rozumie je i wyraża Kościół" (18).
Prawda, która jest narażana na błąd w tych Misteriach, ma wielkie znaczenie
dla całego Objawienia Chrystusa, ponieważ do tego stopnia należy do jego istoty,
że jeśli zostaje zmieniona, ulega także zafałszowaniu cały skarbiec Objawienia.
Prawda tych Misteriów jest również ważna dla życia chrześcijańskiego, ponieważ
nic nie objawia tak dobrze miłości Bożej, na którą całe życie chrześcijańskie
powinno być odpowiedzią, jak Wcielenie Syna Bożego, naszego Odkupiciela (19)
, oraz dlatego, że "ludzie przez Chrystusa, Słowo, które stało się ciałem, mają
przystęp do Ojca w Duchu Świętym, i stają się uczestnikami natury Bożej" (20).
7. Pasterze Kościoła mają za zadanie wymagać od powierzonego im ludu
jedności w wyznawaniu prawd wiary, których broni niniejsza Deklaracja; przede
wszystkim mają jej wymagać od tych, którzy, na mocy misji udzielonej im przez
Urząd Nauczycielski, nauczają świętej wiedzy lub przepowiadają słowo Boże. To
zadanie Biskupów jest częścią powierzonego im przez Boga zadania "zachowywania
czystym i nienaruszonym depozytu wiary" w komunii z następcą Piotra oraz
"nieustannego głoszenia Ewangelii" (21)
; na mocy tego samego zadania są zobowiązani do niedopuszczania, by pełniący
posługę słowa Bożego oddalali się od zdrowej nauki oraz przekazywali ją
naruszoną lub niepełną (22).
Lud, który jest powierzony trosce Biskupów i "za który są oni odpowiedzialni
przed Bogiem" (23)
, korzysta ze "świętego prawa otrzymywania słowa Bożego, całego słowa Bożego, do
którego coraz głębszego zrozumienia... Kościół nie przestał dążyć" (24).
Chrześcijanie, a przede wszystkim teologowie, na mocy ich ważnego zadania i
koniecznej służby w Kościele, muszą więc wiernie wyznawać te Misteria, które
zostały przypomniane w niniejszej Deklaracji. Ponadto, przez działanie i
oświecenie Ducha Świętego, dzieci Kościoła powinny przylgnąć do całego nauczania
Kościoła pod przewodnictwem ich Pasterzy oraz Pasterza Kościoła
powszechnego (25)
"w taki sposób, by w zachowywaniu, praktykowaniu i wyznawaniu przekazanej wiary,
byli zgodni Pasterze i wierni" (26).
W czasie audiencji udzielonej niżej podpisanemu Kardynałowi Prefektowi
Świętej Kongregacji Nauki Wiary, 21 lutego 1972 r., Ojciec Święty Paweł VI
przyjął, zatwierdził i nakazał opublikować niniejszą Deklarację, by bronić przed
niektórymi współczesnymi błędami Misteria Wcielenia i Trójcy Świętej.
Rzym, w siedzibie Świętej Kongregacji Nauki Wiary, 21 lutego 1972 r., w
Święto św. Piotra Damiani.
FRANJO Kard. ŠEPER Prefekt
+ PAUL PHILIPPE Abp tyt. Hierapolis Sekretarz
. AAS 63 (1972) 237-241. 2. Por. Flp 2, 6-8. 3. 1 Kor 8, 6. 4. J 1, 1.14; por. J 1, 18. 5. Por. SOB. WAT. I,
Konst. Dei Filius, c. 4: DS 3020. 6. Missale Romanum, Ed.
Typica, Typis Polyglottis Vaticanis, 1970, 389; DS 150. Por. także SOB.
NICEJSKI, Expositio fidei: DS 125n. 7. Por. SOB. CHALCEDOŃSKI,
Definitio: DS 301. 8. Por. tamże: DS 302. 9.
Por. SOB. LATERANEŃSKI IV, Konst. Firmiter credimus: DS 800n. 10. Por. SOB. WAT. II, Konst. Lumen gentium, 2, 3; Konst. Dei verbum,
2, 3; Konst. Gaudium et spes, 22; Dekr. Unitatis redintegratio, 12; Dekr.
Christus Dominus, 1; Dekr. Ad gentes, 3. Por. także PAWEŁ VI, Wyznanie wiary
Ludu Bożego, 11: AAS 60 (1968) 437. 11. Por. SOB. FLORENCKI,
Bulla Laetentur caeli: DS 1300n. 12. 2 Kor 13, 13. 13. Por. Mt 28, 19. 14. J 15, 26. 15. SOB. WAT. II, Konst. Dei verbum, 10. 16.
Missale Romanum, cyt.; DS 150. 17. Por. SOB. LATERANEŃSKI IV,
Konst. Firmiter credimus: DS 800. 18. Por. tamże. 19. SOB. WAT. I, Konst. Dei Filius, c. 4, can. 3: DS 3043. Por. JAN
XXIII, Przemówienie na otwarcie Soboru Watykańskiego II: AAS 54 (1962) 792; SOB.
WAT. II, Konst. Gaudium et spes, 62; por. także: PAWEŁ VI, Wyznanie wiary Ludu
Bożego, 4: AAS 60 (1968) 434. 20. Por. 1 J 4, 9n. 21. Por. SOB. WAT. II, Konst. Dei verbum, 2; por. Ef 2, 18; 2 P 1, 4.
22. PAWEŁ VI, Adhort. Apost. Quinque iam anni: AAS 63 (1971)
99. 23. Por. 2 Tm 4, 1-5. Por. Paweł VI, tamże (s. 103n).
Por. także: SYNOD BISKUPÓW (1967), Relatio Commissionis Synodalis constitutae ad
examen ulterius peragendum circa opiniones periculosas et atheismum, II, 3: De
pastorali ratione agendi in exercito Magisterii, Typis Polyglottis Vaticanis
1967, 10n; L'Osservatore Romano, 30-31 X 1967, 3. 24. PAWEŁ
VI, tamże (s. 103). 25. Por. PAWEŁ VI, tamże (s. 100).
26. Por. SOB. WAT. II, Konst. Lumen gentium, 12, 25; SYNOD
BISKUPÓW (1967), Relatio Commissionis Synodalis..., II, 4: De theologorum opera
et responsabilitate..., cyt., 11; L'Osservatore Romano, cyt. 27. SOB. WAT. II, Konst. Dei verbum, 10.
|